Er zijn heel veel tegenstrijdige berichten uit onderzoeken of het eten van tussendoortjes wel of niet zinvol is en of het eten van tussendoortjes wel of niet gezond is.

In principe heeft ons lichaam geen tussendoortjes nodig en krijg je met 3 hoofdmaaltijden alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Sterker nog vroeger aten ze helemaal geen tussendoortjes en was het heel normaal om gewoon 3 hoofdmaaltijden te nuttigen. Rond de jaren 50 is dat een beetje veranderd en daar heeft de voedingsindustrie goed op ingespeeld. Op dit moment liggen de schappen in de supermarkt vol met verschillende tussendoortjes en is de verleiding groot.

Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoord tussendoortje’ in de supermarkt bevatten te veel suiker of zout, onverzadigde vetten en zijn calorierijk. Dus is het verstandig, als je een tussendoortje neemt, te kiezen voor een gezondere keuze en dit hoeft echt niet ingewikkeld te zijn.

Een gezond tussendoortje levert niet alleen minder calorieën en belangrijke voedingsstoffen op, ze zorgen ook voor een langer verzadigd gevoel zodat je minder snel naar ongezonde snacks grijpt.

Kom je niet toe aan extra eetmomenten of heb je geen behoefte aan tussendoortje? Dat is dus niet erg, wel belangrijk om te onthouden dat je de hoofdmaaltijden zo klaar maakt dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Je kan bijvoorbeeld ook je tussendoortjes aan je hoofdmaaltijd plakken waardoor je een volwaardige maaltijd binnen krijgt.

Voorbeelden van gezondere tussendoortjes zijn:
-Ongezouten noten
-Snackgroente zoals paprikareepjes, komkommer, tomaat, worteltjes
-Fruit
-Plakjes banaan of appel of komkommer met daarop een beetje notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker
-Gedroogde vruchten
-Gekookt ei
-Schaaltje magere kwark of yoghurt naturel met je favo extra’s zoals kaneel,  homemade granola, vers fruit, noten en zaden.
-Crackers (volkoren) met hüttenkäse, beetje (zelfgemaakte) groene pesto en tomaatjes
-Rijstwafel met avocadospread
-Voldoende water drinken

Voor de één werkt 3 hoofdmaaltijden goed en voor de ander is het tussendoortje een must.

Het is vooral belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Sommige mensen voelen niet aan of ze honger hebben, dit heeft vaak een reden. Belangrijk is om hier achter te komen zodat je weer hongergevoel gaat ervaren. Je zal dan zien dat je lichaam heel goed zelf aan kan geven wanneer het behoefte heeft aan eten.

Krijg je snel lekkere trek?
Dan adviseer ik om naast de 3 hoofdmaaltijden nog 2 of 3 keer een gezond tussendoortje te nemen zodat je voorkomt ongezonde dingen te pakken. Je zal zien dat dit helpt bij het fitter voelen en/of afvallen.

Heb je vragen over dit onderwerp of andere vragen over voeding & lifestyle. Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Liefs Miranda’Z

 

Deel blogpost:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hi, ik ben Miranda

Miranda Zaad
Hi, ik ben Miranda en ben gecertificeerd gewichtsconsult / voeding & lifestyle coach. Als ik iets heb ontdekt na 3 jaar als voedingsdeskundige te hebben gewerkt, is het dat ik heel blij word van het begeleiden van deze vrouwen naar een transformatie voor het leven. Waarbij voeding, mindset & leiderschap centraal staan. En een happy & healthy leven een vanzelfsprekendheid is.

Volg mij

Lees ook

Zoeken

GRATIS E-Magazine Be Happy & Healthy

GRATIS E-Magazine Be Happy & Healthy

In 8 stappen naar blijvende verandering!

Ontdek, creëer en leef jouw meest Happy & Healthy leven!

  • geen Quick Fix maar in kleine stapjes naar blijvende verandering;
  • creëer een leven waar jij diep van binnen naar verlangt;
  • voel je energiek, vol vertrouwen over jezelf, je lichaam en je leven;
  • ervaar voldoening op alle gebieden in je leven.

Download hier het E-Magazine Be Happy & Healthy en start vandaag nog met de 8 stappen naar een happy & healthy Life for a lifetime!