Eindeloos kun je variëren in je voeding maar waar bestaat een volwaardig dagmenu nu precies uit? Voor iedereen is dit verschillend en hoeveel energie een persoon verbruikt per 24 uur is o.a. afhankelijk van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht, en (intensiteit van) beweging. En ook kan je bijvoorbeeld onderscheid maken in dagmenu’s voor duursporters (rijk aan koolhydraten) en krachtsporters (rijk aan eiwitten)!

Dit voorbeeld dagmenu is gebaseerd op 2500 kcal en is rijk aan eiwitten, die helpen je spieren te herstellen na inspanning.

Ontbijt
– Schaaltje magere kwark (200 ml) met 6 eetlepels muesli, 3 walnoten en kaneel (of eventueel een theelepel honing)
– Water of thee/koffie zonder suiker

Lunch
– Salade van 3 opscheplepels kidneybonen, paprika, komkommer en bosui met 1/2 eetlepel olie
– Gekookt ei
– Sneetje donker roggebrood met halvarine en 30+ kaas
– Glas karnemelk (150 ml)
– Water of thee/koffie zonder suiker 

Warme maaltijd
– Blokjes kipfilet (125 gram) met 200 gram roerbakgroente gebakken in 1 theelepel vloeibare margarine of olijfolie. 3 theelepels kerriepoeder en 50 ml water (of bouillon met minder zout, binden met 2 theelepels maïzena) met daarbij 4 opscheplepels zilvervliesrijst (240 gram) Optioneel, kruiden zoals bijv. knoflook, zwarte peper naar wens toevoegen.
– Glas water
– Beker halfvolle melk

Tussendoor
– In de ochtend: sinaasappel of ander stuk fruit
– In de middag: 1 knäckebröd dun besmeerd met halvarine en hüttenkäse en tomaat of radijs en 1 knäckebröd met 100% notenpasta en plakjes komkommer
– In de avond: 1 peer
– Water en thee/koffie zonder suiker

Bron: voedingscentrum

Natuurlijk is variatie belangrijk en hoef je je niet strikt te houden aan de indeling van het dagmenu. Je kunt bijvoorbeeld ook je lunch of avondmaaltijd in twee keer eten, de helft voor het trainen en de helft erna.

Ook benieuwd naar een voorbeeld dagmenu voor duursporters (rijk aan koolhydraten) of nieuwsgierig naar jouw persoonlijke dagelijkse energiebehoefte? Laat het mij weten. Voor andere vragen kun je natuurlijk ook vrijblijvend bij mij terecht!

Liefs Miranda’Z

Deel blogpost:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hi, ik ben Miranda

Miranda Zaad
Hi, ik ben Miranda en ben gecertificeerd gewichtsconsult / voeding & lifestyle coach. Als ik iets heb ontdekt na 3 jaar als voedingsdeskundige te hebben gewerkt, is het dat ik heel blij word van het begeleiden van deze vrouwen naar een transformatie voor het leven. Waarbij voeding, mindset & leiderschap centraal staan. En een happy & healthy leven een vanzelfsprekendheid is.

Volg mij

Lees ook

Zoeken

GRATIS E-Magazine Be Happy & Healthy

GRATIS E-Magazine Be Happy & Healthy

In 8 stappen naar blijvende verandering!

Ontdek, creëer en leef jouw meest Happy & Healthy leven!

  • geen Quick Fix maar in kleine stapjes naar blijvende verandering;
  • creëer een leven waar jij diep van binnen naar verlangt;
  • voel je energiek, vol vertrouwen over jezelf, je lichaam en je leven;
  • ervaar voldoening op alle gebieden in je leven.

Download hier het E-Magazine Be Happy & Healthy en start vandaag nog met de 8 stappen naar een happy & healthy Life for a lifetime!