VIDEO: Wat mag je ‘WEL’ eten tijdens je zwangerschap?

18 oktober 2018

Toen ik vorige week door De Vlogkundige (Het online platform door verloskundige) gevraagd werd om samen een video op te nemen over dit onderwerp, was ik direct super enthousiast. Al is het zichtbaar worden met video nog best een ding voor mij, ik hoefde er geen moment over na te denken. Dit was de ultieme kans om nu eens ‘out of my comfortzone’ te komen:)

In mijn keuken praat ik samen met verloskundige Lana over wat ‘gezonde voeding’ precies inhoudt, kijken we vooral naar wat je juist ‘WEL’ mag eten tijdens je zwangerschap in plaats van ‘wat niet’ en laat ik je 2 makkelijke en heerlijke recepten zien.

Nu al nieuwsgierig? Bekijk hier alvast de video:

Natuurlijk weten we allemaal dat ‘gezonde voeding’ van groot belang is voor de gezondheid. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je toekomstige baby. En naast dat we weten dat een gezond gewicht, voldoende beweging, ontspanning en gezonde voeding bijdragen aan een goede zwangerschap, zijn al deze facetten ook bevorderlijk voor het herstel na de zwangerschap.

Er word vooral heel vaak gesproken over wat je ‘NIET’ mag eten tijdens de zwangerschap maar als we kijken naar wat je ‘WEL’ mag….is dit echt nog steeds het grootste percentage van de voeding en producten die worden aangeboden. Gelukkig😊

Zelf gebruik ik altijd liever de thermen ‘voedzaam en volwaardig’ in plaats van gezond. Want zeg nou zelf…. wat is gezond?

Het gaat erom dat je vooral volwaardig, voedzaam en gevarieerd eet.

En wat bedoel ik hiermee? Dit is voeding, die jou de juiste en benodigde voedingstoffen geeft, die jou energie geeft, die je stofwisselings- en spijsverteringsorganen ten goede komen en jouw complete immuunsysteem bevorderen. Dit is voor ieder mens noodzakelijk, alleen is energie uit voeding tijdens je zwangerschap ook nog eens nodig….zodat je lichaam zich kan aanpassen aan de nieuwe situatie om je ongeboren kindje goed te laten ontwikkelen en natuurlijk direct een goede start mee te geven.

Eigenlijk geef je jouw ‘(voedings-)status’ door als een blauwdruk aan jouw baby en hier kan jouw kindje zijn of haar hele leven lang profijt van hebben.

Waarom is gevarieerd zo belangrijk?

Gevarieerd eten betekent veel verschillende goede voedingsstoffen en zo min mogelijk van de slechte voedingsstoffen. Maar je hoeft echt niet elke dag een ander ontbijt of lunch klaar te maken. Diner wisselen we wel standaard iedere dag maar kijk eens naar jouw favo ontbijtjes en/of lunches. Wat is dan jouw top 3-4. Maak daar eens een lijstje van en zorg voor variatie. Of wissel je ontbijt en lunch eens met elkaar om. Ook tijdens het avond eten kun je verschillende kleuren groente eten, waardoor je ook al gevarieerd eet.

Je kunt dus vrijwel alles blijven eten tijdens je zwangerschap! Alleen als je je focust op iets wat je niet mag, dan wil je het juist wel, toch? Dat is wel herkenbaar denk…ook voor de ‘niet zwangere’ onder ons😊

Dus is het de kunst om je te focussen op het positieve en te kijken hoe je het zo leuk, lekker en voedzaam mogelijk kan maken voor jezelf en de baby. En natuurlijk ook nog eens snel en gemakkelijk.

Kies zo min mogelijk voor de voorverpakte tussendoortjes maar zet eens een pak Wasa crackers op je bureau of tafel en probeer een hüttenkäse, humus, avocadospread of gewoon een plakje kaas. Echt waar, dit duurt echt geen uren. Je kunt het snel en gemakkelijk klaar maken. Het is maar net wat je gewent bent, wat jouw gewoonte is en welke gedachten/overtuiging je erover hebt. Probeer het eens uit:)

De recepten die ik heb gemaakt zijn een broodje zwangerschapscarpaccio en een heerlijke linzenschotel. Benieuwd naar deze recepten, kijk snel de video? En check mijn receptenblog voor het recept van de linzenschotel

Fijne zwangerschap toegewenst.

Liefs Miranda