Wie is eigenlijk jouw grootste saboteur? 5 tips hoe je hiermee om kunt gaan!

18 mei 2018

HOE VAAK EET OF DRINK JIJ IETS VANWEGE EEN OPMERKING VAN EEN ANDER EN NIET OMDAT JE HET ZELF WIL MAAR UIT BELEEFDHEID, GEZELLIGHEID OF OMDAT JE BANG BENT WAT ANDEREN ERVAN ZEGGEN?

Maar wie is eigenlijk jouw grootste saboteur?
Is dat altijd die externe factor of die mensen in je omgeving of ben je dat zelf?

Het kunnen namelijk ook gedachten zijn die jezelf creëert, waar je je helemaal niet (zo) bewust van bent. Maar het kunnen ook uitspraken zijn die door je omgeving gezegd worden of dat jij denkt dat de ander dat denkt.

“DAT STUKJE TAART KAN TOCH GEEN KWAAD”

Regelmatig hoor ik van cliënten dat ze het lastig vinden als iemand zegt “ahh joh jij hoeft toch geen kilo’s kwijt te raken neem dat stukje taart gewoon of dat koekje” of dat ene wijntje kan toch geen kwaad” of doe vandaag gewoon lekker mee dan begin je morgen weer toch weer” HERKENBAAR?

Ondanks dat ik nu weet hoe ik hiermee om kan gaan, was er een periode waarin ik mezelf ook liet beïnvloeden door wat anderen zeiden en luisterde ik niet goed naar mezelf of mijn lichaam. Dat is waarom ik vrouwen wil helpen omdat ik weet dat het ook anders kan en dat het echt mogelijk is om je doel te behalen.

NOBODY SAID IT WAS EASY

Het is zeker niet makkelijk dat zeg ik niet maar als je wil werken aan een gezondere levensstijl ben je zelf verantwoordelijk voor de stappen die je zet en de resultaten die je boekt.

Als dit soort dingen meerdere keren per week voor komen en je nooit naar jezelf luistert of een commitment met jezelf aan gaat dan kan dit behoorlijk opstapelen waardoor je ongemerkt veel suiker- en vet rijke producten en alcohol binnen krijgt. En het resultaat boor jou? Iedere keer weer die teleurstelling op de weegschaal.

5 TIPS

Als jij jezelf hierin herkent, dan heb ik 5 tips voor jou:
-HOUD JE DOEL VOOR OGEN
Als wil slagen zal je eerst jouw doel, wens en verlangens helder moeten hebben en dan is het vooral belangrijk…..wat levert dit doel je op? Schrijf dit ook duidelijk op en zorg ervoor dat je er overal mee geconfronteerd wordt, op je beeldscherm van je telefoon bijv. of aan een prikbord in huis of ergens op een kast in de keuken. Op plekken in huis waar jij veel komt.
-MAAK AFSPRAKEN MET JEZELF
Bijv. Als ik naar mijn werk ga zorg ik dat ik voldoende gezonde tussendoortjes of maaltijden mee heb en dat eet ik op tijdens een pauze of vergadering.
Als ik een feestje heb eet ik van te voren nog thuis wat zoals groente snacks of kwark (door beide ben je lang verzadigd) waardoor je minder snel in de verleiding komt maar ook als je toch wat eet zit je sneller vol en eet je dus minder.
-STEL GOEDE VRAGEN AAN JEZELF
Bijv. dat je jezelf altijd de vraag stelt vind ik dit het waard om nu te nemen? Of wat is mijn doel en helpt dit hierbij? Of wat vind ik er zelf van, klopt het wat de ander zegt?
-GENIET VAN DE DINGEN DIE JE ECHT LEKKER VINDT
Schrijf voor jezelf eens op waar je echt het meeste van geniet en gun jezelf dat momentje
-LUISTER NAAR JE LICHAAM
Heb ik nu echt honger of is het onrust of heb ik nu trek in dat stuk taart of wijntje of ben ik bang wat anderen hiervan vinden?

HERKEN JE JE HIERIN? LAAT HIERONDER EENS ACHTER WAT JOUW MEEST GEHOORDE
QUOTE IS! EN DAN DAAG IK JE UIT OM EENS OP TE SCHRIJVEN DE KOMENDE WEEK HOE VAAK JIJ IETS EET OF DRINKT ‘VOOR OF VANWEGE’ EEN ANDER EN NIET OMDAT JE HET ZELF WIL.

Succes, liefs Miranda